ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREFinanse w Energetyce
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.






SERWIS INFORMACYJNY CIRE 24

GZM chce kupić 40 autobusów elektrycznych w programie Gepard II
11.02.2020r. 13:05

40 nowych autobusów elektrycznych chce kupić przy wsparciu programu Gepard II Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. W obecnej edycji programu 85-procentowe dofinansowanie zapewniają po połowie środki unijne i krajowe.
Porozumienie o współpracy ws. dofinansowania przedsięwzięć niskoemisyjnego transportu Gepard II przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Woj. Śląskiego oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisali w Katowicach w październiku ub. roku. Okazją była konferencja "Kongres Programu dla Śląska", dotycząca realizacji rządowego Programu dla Śląska.

Kierowaną do tego regionu część programu Gepard II włączono do Programu dla Śląska we wrześniu 2018 r. Podczas październikowej konferencji marszałek woj. śląskiego Jakub Chełstowski sygnalizował, że największym beneficjentem tego przedsięwzięcia będzie Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM).

W trakcie wtorkowych obrad zgromadzenia GZM złożenie wniosku o dotację potwierdził przewodniczący zarządu Metropolii Kazimierz Karolczak. "Złożyliśmy wniosek w programie Gepard II w sprawie zakupu 40 autobusów o napędzie elektrycznym razem z infrastrukturą ładowania. Jest to 85-procentowe dofinansowanie, z którego chcielibyśmy skorzystać" - zaznaczył Karolczak.

Nabór do swojej części procedury pilotażowego programu Gepard II, łączącego środki Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20, zarząd woj. śląskiego ogłosił w lipcu br.

Trwający do końca stycznia br. nabór ogłoszono w ramach tzw. poddziałania 4.5.1 RPO, z zastosowaniem narzędzia ZIT (zakłada ono znaczny udział w wyborze projektów samorządów lokalnych). W woj. śląskim wykorzystywane jest we wszystkich subregionach: w największym subregionie centralnym pod nazwą Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych - ZIT; w pozostałych jako Regionalne Inwestycje Terytorialne - RIT.
W ramach ZIT zapotrzebowanie na dofinansowanie kwotą 50 mln zł pod kątem Geparda II zgłosił subregion centralny woj. śląskiego. Subregion południowy ze swojej puli środków RIT wyasygnował pod tym kątem 3 mln zł.

W konkursie ZIT dofinansowany może być "zakup taboru autobusowego na potrzeby transportu publicznego". Maksymalny poziom dofinansowania to 42,5 proc. tzw. kosztów kwalifikowanych. Łączna kwota przeznaczona w konkursie na dotacje to 50 mln zł. Pozostałe 42,5 proc. dofinansowania ma zagwarantować równoległa procedura prowadzona przez NFOŚiGW.

Dokument pod nazwą "Program dla Śląska" premier Mateusz Morawiecki zaprezentował w pierwotnej formie w Katowicach w grudniu 2017 r. To jeden z kluczowych projektów Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR) i jeden z dwóch dedykowanych regionom - obok Polski Wschodniej. Ma odpowiadać na wyzwania stojące przed woj. śląskim: doprowadzić do 2030 r. do zmiany profilu gospodarczego regionu - w kierunku innowacji i zaawansowanych technologii.

Program dla Śląska obejmuje obecnie 116 projektów wartych 62 mld zł. Wśród instytucji odpowiedzialnych za program Gepard II wymieniono Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W dokumencie nie wykazano terminu realizacji programu Gepard II w woj. śląskim ani kwoty kierowanej w jego ramach do tego regionu; zastrzeżono jedynie, że będzie ona "uzależniona od aktywności beneficjentów".

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2020
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE